Je kijkt in de spiegel en het ziet er niet verkeerd uit, maar rond je middel zie je een buikje. Je hebt zoveel moeite gedaan om in vorm te geraken maar die laatste kilo’s kun je niet verliezen. Het wordt tijd om snel af te vallen en dat buikvet te verliezen. Met deze adviezen gaat dat eindelijk lukken!

Vet zit overal

Elk lichaam heeft vet, dat is normaal en dat is gezond. Bij jong volwassen mannen is een vetpercentage tussen 10 en 20 normaal, voor wat oudere mannen kan het oplopen tot 25 procent van het totale lichaamsgewicht. Bij jong volwassen vrouwen ligt het tussen 20 en 25 procent, voor oudere vrouwen tot pakweg 35 procent. Als het vetpercentage in jouw lichaam hoger ligt kun je spreken van overgewicht of obesitas.

De weegschaal vertelt niet het hele verhaal, er zijn weegschalen die ook het vetpercentage kunnen meten, maar die zijn niet altijd nauwkeurig. Een BMI meting staat compleet los van het vetpercentage en geeft een verkeerd beeld van jouw lichaam. Snel buikvet verliezen is vaak een combinatie van afvallen met een gebalanceerd dieet en buikspieroefenentingen uitvoeren. Dan raak je snel jouw buikvet kwijt en wordt jouw lichaam strakker en fitter.

Begin met een eiwitdieet

In principe moet je niet spreken van een eiwitdieet maar een beter eetpatroon dat je kunt volhouden. Met een tijdelijk dieet kun je gewicht verliezen, maar dat buikvet komt daarna als eerste weer terug als je terugvalt in je oude gewoontes. Een eiwitdieet is eenvoudig vol te houden en blijvend gezond.

Eiwitten, ofwel proteïnen worden langzaam opgenomen in jouw lichaam. Ze helpen bij spierherstel en spieropbouw, dat speelt een belangrijke rol bij snel afvallen in de buikstreek. Door die langzame verbranding heb je geen pieken meer in de insuline aanmaak en zal jouw stofwisseling normaliseren. Je hebt minder honger en hoeft daardoor ook minder calorieën binnen te krijgen dan je met koolhydraten gewend bent.

Proteïnen voor spieren

Spiertraining betekent niet meteen dat je grote spierballen krijgt. Bij direct buikvet verbranden ga je vooral voor cardio training met daarnaast buikspieroefeningen. Door cardio training zul je sneller calorieën verbranden en vervolgens sneller afvallen. De spiertraining helpt het lichaam strak te maken. Door de buikspieren onder het buikvet te trainen verandert jouw postuur. Dit proces heet “toning”. De spieren wordt strakker en krijgen vorm waardoor jouw lichaam meer definitie krijgt. Als je een slanke taille wilt let dan op met buikspieroefeningen die gericht zijn op de buitenste buikspieren, die geven je een breder uiterlijk. Concentreer je vooral op de “six-pack” en daarnaast veel cardio training om je buikvet snel te verbranden.

Gezonde en lekkere voeding

Snel afvallen in de buikstreek is mogelijk met een combinatie van regelmatig bewegen en verstandig eten. Beperk de inname van koolhydraten, die zitten naast soepgoed en koekjes ook veel in aardappelen, rijst, brood en pasta gerechten. Verminder de inname van koolhydraten en vervang ze met eiwitrijke voeding zoals eieren, bonen, peulvruchten, mager vlees en vis, tofoe, noten en pinda’s. Zeewier, algen en insecten zijn eiwitrijke producten die snel aan populariteit winnen. Daarnaast zet je veel verse groentes op het menu die je rauw of door even te roerbakken kunt eten. Dan krijg je alle noodzakelijke bouwstoffen in de juiste verhouding binnen waaronder vezels, vitamines en mineralen. Wij raden het 7×7 afslank recepten boek van Jasper Alblas ten zeerste aan, neem eens een kijkje!

Gun jezelf ook tussendoortjes en gezonde snacks, jezelf uithongeren kan een jojo effect tot gevolg hebben. Geniet van de gerechten die je eet en maak tijd om lekker te koken. Door zoveel mogelijk verse en onbewerkte producten te gebruiken leer je vanzelf over gezonde voeding, en het is nog leuk ook!

Direct buikvet verbranden voor een strakke buik is een kwestie van een gezond eetpatroon op basis van eiwitrijke producten, voldoende cardio training en buikspieroefeningen. Met deze combinatie zul je snel afvallen en snel een mooi slank lichaam krijgen.